Sensacyjny koncert wiosennej Ery Jazzu

Sensacyjny koncert wiosennej Ery Jazzu

Jedyny koncert w Polsce i premierę „Black Lives – From Generation to Generation” zapowiada – 14 kwietnia w poznańskiej Auli UAM – prestiżowa Era Jazzu.

To koncert na miarę Art Ensemble of Chicago i George’a Clintona oraz kultowych premier „new black music”. Tym razem artystów z USA, Karaibów i Afryki łączy idea Black Lives Matter: poprzez muzykę walczą z systemowym rasizmem na świecie. Ich sztuka czerpie z tradycji AACM, new black music, wpływów afrykańskich, ale zawiera w sobie także hip-hop, jazz, funk, rock, fusion, rap, nu-jazz, soul, blues, karaibski jazz, poetry. Jak pisze prestiżowy magazyn Gilda “muzyka przemawia tutaj wraz z sugestywnymi tekstami tak samo, jak niegdyś w projektach Gill Scotta Herona, Arche Sheppa, The Last Poets czy w literaturze Jamesa Baldwina”. Projekt Black Lives skupia kilkudziesięciu muzyków, z których każdy jest ciekawą osobowością mającą za sobą współpracę z kultowymi artystami, takimi jak D’Angelo, Fela Kuti, Meshell Ndegéocello, Salif Keita, Marcus Miller, Roy Hargrove, Erykah Badu, Steve Coleman, Joe Zawinul, The Headhunters, Wayne Shorter czy Esperanza Spalding. Formacja Black Lives zrealizowała sztandarowy album ”From Generation To Generation”, który stał się sensacją w minionym sezonie a zespół Black Lives uznano za jazzową grupę roku (Deutsches Jazz Preis – Band of the Year International).

W projekcie „Black Lives–From Generation to Generation” udział bierze ponad 60 artystów, w wersji koncertowej kilkunastu. Na jedynym, premierowym koncercie w Polsce Black Lives zagrają: saksofonista Jacques Schwarz-Bart, gitarzyści i wokaliści David Gilmore, Jean-Paul Bourelly i Adam Falcon, pianista Federico Gonzalez Peña, basista Reggie Washington, perkusiści Gene Lake i Marque Gilmore, wokalistki Tutu Puoane i Christie Dashiell, raper Sharrif Simmons oraz DJ Grazzhoppa.

„Muzyka to wolność, jest ważna i nas jednoczy – deklarują muzycy Black Lives – Pomaga nam radzić sobie ze strachem i złością oraz przynosi radość. Muzyka była istotną częścią ruchu na rzecz praw obywatelskich. Na wiecach, w chwilach zwycięstwa, a nawet w więzieniu przywódcy i uczestnicy praw obywatelskich zwracali się ku muzyce, aby podnieść swoje morale i jednoczyć ludzi. Czarni artyści od setek lat odgrywają zasadniczą rolę w kształtowaniu amerykańskiej muzyki oraz w walce z nierównością i rasizmem. Dziś nadal słuchamy Niny Simone, Marvina Gaye, Archie Sheppa, Boba Marleya, Odetty Holmes, Charlesa Mingusa, Sama Cooke, Arethy Franklin, Curtisa Mayfielda, Johna Coltrane’a, Sonny’ego Rollinsa, Abbey Lincoln, Maxa Roacha, Myriam Makeba, Jamesa Browna, Mahalia Jackson, John Lee Hooker. Niestety ich piosenki są nadal aktualne”.

„Black Lives wskazują istnienie wielu, artystycznych sposobów na postrzeganie „czarnej” egzystencji w skomplikowanym świecie – wyjaśnia ideę Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – To także projekt manifestujący wzajemną łączność Czarnych w dzisiejszym świecie. Odważne oświadczenie z 1968 roku: „Powiedz to głośno, jestem czarny i jestem dumny” i funkowy hymn Jamesa Browna przeciwko rasizmowi był wtedy dla wielu prowokacją przez zaledwie kilka miesięcy po morderstwie Martina Luthera Kinga. Muzyka stała się istotną częścią amerykańskiego ruchu na rzecz praw obywatelskich. Pół wieku później pojawił się nowy globalny ruch pod hasłem „Black Lives Matter”. Po morderstwie George’a Floyda w 2020 roku protesty przeciwko przemocy wobec osób kolorowych nabrały nowej dynamiki. Niemal codziennie słyszymy o nowych przestępstwach i dyskryminacji: czy to na poziomie państwowo-prawnym, społeczno-strukturalnym, w sporcie, zawodowo – czy nawet w sztuce i kulturze. I muzyka zawsze była istotną częścią protestu, jednoczyła, zapewniała muzyczny hymn”

„Black Lives – From Generation to Generation” to kolektyw artystów, którzy poprzez muzykę nieustannie walczą o równość i sprawiedliwość społeczną. Wszelkie prawa i zyski z albumu trafiają do utalentowanych artystów. Producentka Stefany Calembert zjednoczyła artystów, udoskonalając koncepcję w rozwijającą się opowieść społeczności. Postacie, wykonawcy i style koncertów i nagrań Black Lives splatają się z sobą w uzupełniające dźwięki i przekazy. Zaakcentowano ekspresjonistyczne i duchowe kontury, podkreślając, jak w Black Lives zgromadziła się tradycja Great Black Music, kulturowo łączącą siłę afrykańskiej diaspory. To rodowód Czarnej Muzyki, korzenie i ścieżki muzyki, nazywanej jazzem. „Chcemy mówić jako kolektyw jednym mocnym głosem – deklaruje producentka Black Lives – Nigdy nie poddawajmy się w walce z rasizmem, zjednoczmy się i walczmy naszą muzyką i głosami oraz dodawajmy siły i odwagi wszystkim, którzy cierpią i muszą żyć w nierównych strukturach. Jednoczmy się koncertach, festiwalach, kongresach i bądźmy razem”.

Na scenie Ery Jazzu i na jedynym koncercie w Polsce zaprezentuje się formacja BLACK LIVES, którą tworzą:

– gitarzysta DAVID GILMORE (Cambridge, Massachusetts) – profesor Departamentu Gitary legendarnej Berklee College of Music, który koncertował i nagrywał z najwybitniejszymi jazzu, takimi jak Wayne Shorter, Dave Douglas, Steve Coleman, Cassandra Wilson, Don Byron, Uri Caine, Randy Brecker, David Sanborn, Joss Stone, Christian McBride.

– perkusista GENE LAKE (St. Louis, Missouri) jest jednym z czołowych artystów Black Artist Group. Syn słynnego saksofonisty Olivera Lake’a grywał z gigantami jazzu: Joe Zawinulem, Marcusem Millerem, Steve’m Colemanem, Henry’m Threadgillem, Meshell Ndegeocello, Cassandrą Wilson, Jasonem Milesen.

– gitarzysta ADAM FALCON (Bronx, New York) jest także ciekawym wokalistą poruszającym się w rozległem stylistyce: od bluesa i jazzu po R&B i folk. Jest autorem bestsellerowych kompozycji dla George’a Bensona (“In Search of a Dream“,„True Blue“), koncertował z Robertą Flack, Marcusem Millerem, Steve’m Jordanem, Omarem Hakimem, Jonathanem Butlerem, Robertem Palmerem, Eric’em Claptonem, B.B. Kingiem, Whitney Houston i Peterem Gabrielem.

– saksofonista JACQUES SCHWARZ-BART (Les Abymes, Guadeloupe) wykładowca uczelni muzycznych w Senegalu, Szwajcarii, Nowym Jorku oraz bostońskiej Berklee College of Music. Jego charakterystyczne karaibskie, jazzowe i hip-hopowe brzmienia słychać we wspólnych nagraniach, jakie zrealizował z takimi artystami, jak Roy Hargrove, D‘Angelo, Erykah Badu, Meshell Ndegéocello i Danilo Perez.

– gitarzysta JEAN-PAUL BOURELLY (Chicago, Illinois) jest wybitnym artystą odnajdującym się w stylistyce jazzu, fusion, bluesa i rocka. Koncertował i nagrywał z wybitnymi artystami (Muhal Richard Abrams, Olu Dara, Roy Haynes, Elvin Jones, Pharoah Sanders, McCoy Tyner, Archie Shepp), nagrał wraz z Milesem Davisem album “Amandla“ i był producentem kilku albumów Cassandry Wilson.

– pianista FEDERICO GONZALEZ PEñA popularność i uznanie zdobywał w rodzinnym Urugwaju oraz Argentynie koncertując z Gustavo Donezem, Danielem Colombres i El Mono Fontaną. Po przeniesieniu się do Nowego Jorku stał się modnym i chętnie zapraszanym pianistą takich artystów, jak Me’shell N’DegeOcello, Maxwell, Angela Boffill, Alana Davis, George Howard, Roy Hargrove, Chaka Khan, Cassandra Wilson i Marcus Miller.

– basista REGGIE WASHINGTON (Staten Island, New York) jest jednym z twórców rewolucji modern-jazzu w latach 80-tych. Ogromna dyskografia obejmuje albumy i koncerty jakie zrealizował m.in. z Steve’em Colemanem, Branfordem Marsalisem, Roy’em Hargrove, Chico Hamiltonem, Oliverem Lake’m, The Headhunters, Cassandrą Wilson, Donem Byronem, Jean-Paul Bourelly’m i Ronaldem Shannonem Jacksonem.

– perkusista MARQUE GILMORE (Cambridge, Massachusetts) najpełniej odnajduje się w ethno-jazzowej stylistyce. Jest założycielem legendarnej NYC Black Rock Coalition oraz muzykiem Cheick Tidiane Seck (“Tribute to Randy Weston“) oraz grup Briana Jacksona (“Tribute to Gil Scott Heron“).

– wokalistka TUTU PUOANE (Atteridgeville, South Africa) jest absolwentką “vocal jazzu” University of Cape Town w RPA oraz Royal Conservatory of The Hague in the Holandii. Koncertowała wraz z legendą jazzowej harmonijki Tootsem Thielemansem oraz w zespołach Dianne Reeves.

– wokalistka CHRISTIE DASHELL (Houston, Texas) związana jest z wieloma, także klasycznymi, projektami muzycznymi. Koncertuje zarówno w operach, filharmoniach, jak i na klubowych estradach. Często wraz z Jasonem Moranem, Billem Frisellem, Charlesem Lloydem oraz zespołami Harrieta Tubmana.

– raper SHARRIF SIMMONS (Long Island, New York) jest poetą, muzykiem i wokalistą celebrujacym tradycje muzyki Richie Havensa, Billa Withersa, Boba Marley’a i Jimi’ego Hendrixa. W swojej muzyce szuka nawiązań do brzmień Rage Against the Machine, Parliament Funkadelic, Old Dirty Bastard czy Biggie Smalls.

– DJ GRAZZHOPPA (Bruges, Belgium) jest uznanym prezenterem DJ, który poza autorskimi prezentacjami „Mo & Grazz“ koncertuje wraz z Aka Moon, Brussels Jazz Orchestra, Rainbow Shadow (“Tribute to Jef Lee Johnson“) i popularną formacją Zap Mama.

„Ich trzeba zobaczyć – rekomenduje zespół amerykański krytyk Jeff Tamarkin z Jazz Times – To spotkanie, przekraczające wiek, granice i podgatunki. Bogactwo talentów zgromadzone na płycie i estradzie przypomina współczesny międzynarodowy panteon wszelkiego rodzaju improwizatorów”. A recenzent londyńskiego koncertu pisze z entuzjazmem: „Na scenie jest ich tuzin, ale kolektyw występuje w różnych formatach: jazz, jazz-rock, funk, soul, fusion blues, hip hop... to potężna maszyna jazz-maszyna, ze znanymi muzykami. Ten koncert powinien przykuć słuchania, ale wyzwala przecież niepohamowaną potrzebę wstania i zabawy z muzykami, którzy całkowicie poddają się rytmowi oraz emocjom. Black Lives wywołują uśmiech na twojej twarzy, entuzjazm i zachwyt a nawet kilka łez wzruszenia”.

Era Jazzu – Black Lives – From Generation to Generation

14 kwietnia 2024 godz.19.oo – Aula UAM – Poznań

Bilety: 100 / 150 / 200zł: Ticketmaster / Bilety24 / CIK

Komentarze: